مقالات آموزشی

رایج‌ترین دلایل خرابی کولر گازی+ راهکار

رایج‌ترین دلایل خرابی کولر گازی+ راهکار

با پیشرفت علم و تکنولوژی روز به روز دستگاه‌های به روزتری به بازار عرضه می‌شوند که همه آنها برای انسان‌ها راحتی و آرامش خیال به همراه دارند. یکی از وسایل سرمایشی و گرمایشی پرکاربرد، کولر گازی یا اسپیلت است که در اکثر مکان‌ها، منازل و ساختمان‌ها جهت گرم کردن محیط و یا خنک کردن فضا استفاده می‌شوند. اما باید بدانید این دستگاه از قطعات ظریف و حساسی ساخته شده است که ممکن است به دلایل مختلف دچار خرابی شده و لازم است افرادی که از این دستگاه استفاده می‌کنند، نسبت به مشکلات به وجود آمده برای وسیله و رفع آنها، دانش نسبی داشته باشند؛ در این صورت اگر برای دستگاه مشکلات جزئی به وجود آمد، اشخاص خودشان بتوانند آنها را برطرف نموده و در صورت ایجاد آسیب‌های جدی‌تر، از تکنسین‌های زبده کمک بگیرند. ما در این مطلب می‌خواهیم در مورد رایج‌ترین دلایل خرابی کولر گازی+ راهکار صحبت کرده و نکات خوبی را در اختیارتان بگذاریم. پس جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، لطفاً تا پایان مطلب ما را همراهی بفرمایید.

همچنین برای تعمیر انواع کولرگازی در تهران، از جمله تعمیر کولرگازی سامسونگ، مجموعه پویا پکیج با بیش از 15 سال سابقه در حوزه تعمیرات کولرگازی، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

رایج‌ترین دلایل خرابی کولر گازی چیست؟

  • خاموش شدن اسپیلت: خاموش شدن ناگهانی دستگاه می‌تواند یکی از دلایل خرابی کولر گازی باشد. اگر برای وسیله شما هم این اتفاق افتاد، ابتدا باید قطعی یا نوسانات برق را بررسی کنید؛ زیرا می‌تواند موجب بروز این اتفاق شود. پس از آن فرسودگی و خرابی سیم‌ها پریز و دو شاخه را نیز چک کنید. اگر از سالم بودن تمام این موارد اطمینان کسب کردید، باید خود دستگاه را بررسی کنید. خرابی ترموستات و عدم تنظیم آن، کثیفی فیلترها، کم بودن گاز مبرد، خرابی کمپرسور، فشار بیش از حد به موتور، ایجاد مشکل در برد و خرابی اورلود از مهمترین علت‌های خاموش شدن کولر گازی هستند. شما می‌توانید طبق دفترچه راهنمای دستگاه قطعات گفته شده را چک کنید و در صورت مشاهده مشکل و ناتوانی در رفع آنها با تعمیرکاران مربوط تماس حاصل کنید.

کولرگازی

  • باد گرم کولر گازی: حتماً برای شما هم پیش آمده است که هنگام روشن کردن دستگاه متوجه سرد نبودن باد آن شده باشید. این اتفاق می‌تواند یکی از دلایل خرابی کولر گازی باشد که به خاطر عواملی مانند کثیف بودن کندانسور یا فیلتر هوا، خرابی موتور یا کمپرسور، نشتی گاز مبرد و خرابی ترموستات یا تنظیمات نادرست آن اتفاق افتاده باشد. در صورت مواجهه با این مشکل کندانسور و فیلترهای هوا را تمیز کنید. ضمناً طبق دفترچه راهنمای اسپیلت، تنظیمات صحیح ترموستات را وارد کنید. در صورت نشتی گاز نیز لوله مبرد باید تعویض گردد.
  • بوی بد دستگاه: اگر هنگام روشن کردن اسپیلت با بوی بدن مواجه شدید، می‌تواند یکی از دلایل خرابی کولر گازی باشد. وجود رطوبت بالا در اپراتور یا کندانسور، باعث ایجاد کپک و قارچ در دستگاه شده بوی بد را ایجاد می‌کند. همچنین نشتی روغن موتور دستگاه نیز یکی دیگر از دلایل بوی بد است؛ زیرا زمانی که دمای وسیله بالا می‌رود، این روغن نشت شده می‌سوزد و بوی نامطبوعی را پراکنده می‌کند. در ضمن گرفتگی فیلترهای هوا، ذوب شدن قطعات در اثر گرم شدن بیش از حد موتور و یا گیر کردن اشیا در کندانسور، از سایر دلایل بوی بد دستگاه می‌باشد. بنابراین بهتر است به دقت قسمت‌های مختلف وسیله را بررسی کنید، کثیفی‌ها را پاک نمایید و اشیا و آلودگی‌ها را از دستگاه خارج کنید.
  • صدای زیاد کولر گازی: یکی دیگر از دلایل خرابی کولر گازی سر و صدای بیش از حد آن است. از دلایل این اتفاق می‌توان به نصب غیر اصولی و عدم تراز بودن کندانسور، شل شدن اتصالات کندانسور و یا گیر کردن اجسام خارجی در آن، معیوب بودن قاب به جلوی پنل داخلی کولر گازی، خرابی موتور فن و یا یاتاقان‌های موتور اشاره کرد. جهت رفع سر و صدای دستگاه بهترین کار این است که با تعمیرکاران مربوط به کولر گازی تماس بگیرید تا آنان مشکل را رفع کنند.
  • تخلیه نشدن آب اسپیلت: یکی از مهم‌ترین دلایل خرابی کولر گازی، عدم تخلیه آب باقی ماندن آن در دستگاه است که می‌تواند به سایر قطعات آسیب وارد کند. علت این اتفاق نیز می‌تواند به دلیل گرفتگی مسیر تخلیه توسط رسوبات، اشیا ریز و گرد و غبار باشد. بهترین کار این است که مسیر خروج آب را به خوبی تمیز نمایید تا مشکل برطرف شود.
  • روشن نشدن کولر گازی: اگر شما نیز هنگام استفاده کردن دستگاه با مشکل روشن نشدن آن مواجه شده‌اید، بهتر از ابتدا اتصالات مربوط به انتقال برق را بررسی کنید؛ زیرا ممکن است به دلیل پوسیدگی سیم، معیوب بودن دو شاخه و پریز و قطع برق این اتفاق افتاده باشد. از سایر دلایل به وجود آمدن این اتفاق یخ زدن کویل‌های کندانسور، سوختن فیوز کولر، بروز مشکل در برد اصلی، خرابی خازن و خرابی ریموت کنترل باشد.
  • جرقه زدن اسپیلت: این اتفاق جزو یکی از دلایل خرابی کولر گازی بوده و بسیار خطرناک است. عواملی مانند سوختن خازن، نوسانات برق، فشار بیش از حد به موتور باعث این اتفاق شده که باید سریعاً توسط تعمیرکاران رفع شود.

کولرگازی

نتیجه‌گیری

همانطور که می‌دانید کولر گازی به دلیل اینکه هم در فصل گرما و هم در فصل سرما کار می‌کند، ممکن است زودتر از سایر وسایل دچار خرابی شود؛ به همین دلیل توجه به نحوه کارکرد دستگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا در این صورت می‌توانید هنگام بروز مشکل سریعا آن را تشخیص داده به دنبال عیب یاری کولر گازی باشید و پس از آن راهکارهایی را برای رفع مشکل انجام دهید. اگر در مورد عملکرد و قطعات اسپیلت آشنایی ندارید، می‌توانید از خدمات پویا پکیج جهت تشخیص سریع ایراد و برطرف ساختن آن کمک بگیرید. ما در این مطلب به بررسی رایج‌ترین دلایل خرابی کولر گازی+ راهکار پرداختیم. از شکیبایی شما بسیار متشکریم.

سوالات متداول

۱_بهترین راهکار برای جلوگیری از ایجاد مشکلات رایج کولر گازی چیست؟

مناسب‌ترین راه برای پیشگیری از بروز این گونه اتفاقات انجام سرویس‌های دوره‌ای منظم دستگاه و نگهداری درست و استفاده اصولی از آن است.

۲_علت برفک زدن کولر گازی چه مواردی است؟

این اتفاق بیشتر در فصل تابستان می‌افتد و معمولاً به دلیل عدم وجود گاز مبرد کافی، کار کردن مداوم کمپرسور، مسدود شدن مسیر لوله‌ها، خرابی سنسور و یا شیر برقی اتفاق می‌افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *