مقالات آموزشی

دلایل گرم نشدن رادیاتور + راه‌حل

از آنجایی که این روزها پکیج‌ها جزو متداول‌ترین سیستم‌های گرمایشی منازل و ساختمان‌های جاهای مختلف به شمار می‌رود؛ لازم است افرادی که از این دستگاه استفاده می‌کنند، نسبت به قطعات و راهکارهای تعمیرات جزئی این وسیله آشنایی نسبی داشته باشند تا در صورت بروز مشکل‌های کوچک، بتوانند خودشان آنها را رفع کنند. یکی از ایراداتی که ممکن است برای این دستگاه به وجود بیاید، گرم نشدن رادیاتور پکیج است که ما می‌خواهیم در این مطلب در مورد دلایل گرم نشدن رادیاتور مطالبی را عنوان کنیم و نکات کاربردی را در اختیارتان قرار دهیم. پس اگر شما نیز به کسب اطلاعات در این زمینه علاقه دارید، لطفاً تا پایان مطلب ما را همراهی کنید.

دلایل گرم نشدن رادیاتور چیست?

در صورتی که دستگاه پکیج شما روشن است، اما رادیاتورها گرم نمی‌شوند، قبل از هر اقدامی باید ارور پکیج را چک کنید؛ زیرا در صورت گرم نشدن رادیاتور برد کنترل به وسیله کد خطا شما را از عیب به وجود آمده با خبر می‌کند. ممکن است دلیل گرم نشدن رادیاتور وجود مشکل در قسمت فن و پرشر سوئیچ هوا بوده باشد و یا در قسمت تشکیل شعله اشکالی به وجود آمده باشد که با بررسی ارور نشان داده شده روی صفحه نمایش دستگاه، به تمامی مشکلات احتمالی پیش آمده پی خواهید برد. اما به طور کلی دلایل گرم نشدن رادیاتور به شرح زیر است:

  • سوختن شیر موتوری در پکیج دو مبدل: در پکیج‌های دو مبدل زمانی که شیر موتوری می‌سوزد و یا در حالت مصرفی می‌ماند، باعث می‌شود تا رادیاتورها گرم نشوند. برای حل این موضوع خار شیر موتوری را باز کرده و آن را بیرون بیاورید و دستگاه را در حالت گرمایش قرار دهید. پس از آن اقدام به باز و بسته کردن آب مصرفی نمایید. اگر مشاهده کردید که میله وسط حرکت نمی‌کند، یعنی شیر موتوری سوخته است و باید تعویض گردد.

گرم نکردن شوفاژ

  • معیوب بودن و یا گیرپاژ بودن پمپ سیرکولاسیون در پکیج تک مبدل: در پکیج‌های تک مبدل زمانی که پمپ می‌سوزد و یا گیرپاژ است، رادیاتور گرم نخواهد شد. راه حل این مشکل این است که ابتدا پیچ وسط پمپ را باز کرده و دقت کنید که محور داخلی به صورت روان بچرخد.
  • یکسره شدن فلوسوئیچ یا فلورگلاتور: در صورتی که پکیج روی حالت آب مصرفی قفل کرده باشد و منجر به گرم نشدن رادیاتور شود، قطعاً فلوسوئیچ و یا فلورگلاتور یکسره شده است. اگر این اتفاق افتاده باشد، حتی زمانی که آب بسته است روی پانل پکیج علائم باز بودن آب را نشان می‌دهد که در این صورت بهترین کار تعویض فلوسوئیچ یا فلورگلاتور است.
  • بسته بودن شیر برگشت رادیاتور: در صورتی که اولین سال استفاده از رادیاتور است و یا برای نقاشی دیوار رادیاتورها باز شده‌اند احتمالاً شیر پایین بسته است؛ بنابراین بهتر از شیر بالا، پایین و برگشت رادیاتور را چک کنید.
  • جرم داشتن مدار گرمایش و داخل رادیاتورها: در صورتی که مدار گرمایش و حتی داخل رادیاتورها جرم داشته باشد، هنگام روشن شدن دستگاه شوفاژ‌ها گرم نمی‌شود. معمولا زمانی که داخل رادیاتورها جرم دارد، به علت رسوب به وجود آمده پایین آنها گرم نشده و فقط گرما در قسمت بالایی رادیاتور وجود دارد. راه حل این موضوع نیست جرم‌گیری رادیاتورها توسط یک متخصص است. برای جرم گیری و یا تعمیر رادیاتور شوفاژ خود، شرکت پویا پکیج با بیش از 15 سال سابقه در این حوزه آماده خدمت رسانی به شماست.
  • کثیف شدن توری صافی برگشت: یکی دیگر از دلایل گرم نشدن رادیاتور، کثیف بودن توری صافی برگشت است. اگر در حالت زمستان پکیج ارور افزایش بیش از حد دما را داد، بهتر است قبل از انجام کار هر کاری توری صافی برگشت را چک کنید و از تمیز بودن آن اطمینان لازم را کسب نمایید.
  • کم بودن فشار گاز ساختمان: این اتفاق معمولا در فصل زمستان و یخبندان اتفاق می‌افتد و ممکن به دلیل افت فشار گاز رادیاتورها سرد مانده و یا به خوبی گرم نشوند. برای رفع این مشکل می‌توانید شیرهای رادیاتورهای دورتر از دسترس را ببندید و فقط آن‌هایی را که نیاز دارید باز بگذارید تا فشار گاز بهبود پیدا کند.

علت گرم نشدن رادیاتور

 

گرم نکردن شوفاژ

بروز این اتفاق ممکن است به دلایل مختلفی باشد که ما در این مطلب به مهمترین آنها اشاره کردیم و برای تک تک آنها راه حل مناسبی را ارائه دادیم. توصیه می‌کنیم اگر مشکل عدم گرم شدن رادیاتورها با راهکارهای بالا رفع نشد، حتماً با شرکت‌های تعمیرات اینگونه دستگاه‌ها تماس حاصل نموده و درخواست یک تکنسین ماهر را داشته باشید تا وسیله را تعمیر نموده و به آن صدمات جدی‌تری وارد نشده و متحمل هزینه‌های بیشتر نشوید. همچنین شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات پویا پکیج استفاده نمایید. در پایان از صبر و توجه شما عزیزان کمال تشکر را داریم.

سوالات متداول

۱_علت گرم نشدن بعضی از پره‌های رادیاتور چیست؟

وجود املاح و جرم باعث گرم نشدن بعضی از پره‌های رادیاتور می‌شود. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید، برای برطرف کردن آن مدار رادیاتورها را شستشو داده و محلول مناسبی را به مدار سیستم تزریق کنید. همچنین می‌توانید به کمک افراد با تجربه، فیلتر صافی مغناطیسی را نیز نصب کرده تا این معضل رفع شود.

۲_عدم گرم شدن شوفاژ موتورخانه به چه دلیل است؟

بهتر از ابتدا از سالم بودن پمپ سیرکولاسیون شوفاژ اطمینان حاصل کرده و سپس برای بررسی رسوب گرفتن سر شیرهای رفت و برگشت هر رادیاتور، آنها را چک کنید. در برخی شرایط نیز برای رفع این مشکل باید شیر رادیاتورهایی را که گرم می‌شوند، ببندید و فقط رادیاتورهایی را که سرد هستند، باز نمایید و پس از آن اقدام به هواگیری رادیاتوری که سرد بوده کنید. بعد از آن سعی کنید مقداری از آب رادیاتور سرد را تخلیه نمایید و درجه بار پکیج را روی دو بار تنظیم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *