مقالات آموزشی

بررسی علت صدای رادیاتور و پکیج

بررسی علت صدای رادیاتور و پکیج

رادیاتور و پکیج جزو دستگاه‌ها و تجهیزات فوق العاده کاربردی در ساختمان‌ها محسوب می‌شود و مانند هر وسیله دیگری ممکن است پس از گذشت زمان دچار مشکلاتی شده که در اکثر موارد نقص موجود را با تولید صداهای مختلفی نشان خواهد داد. در این مقاله ما می‌خواهیم به بررسی علت صدای رادیاتور و پکیج بپردازیم. پس لطفاً ما را تا پایان همراهی بفرمایید‌.

دلایل ایجاد صدای رادیاتور

رادیاتور ممکن است به دلایل مختلفی شامل موارد زیر است:

۱_تراز نبودن رادیاتور: فرایند تبادل حرارتی در رادیاتور زمانی که بخار آب در سیستم رادیاتور جریان پیدا می‌کند، آغاز خواهد شد. در این مرحله معمولاً صدای ملایمی به صورت هس هس از دستگاه شنیده می‌شود، کاملاً طبیعی می‌باشد. در صورتی که رادیاتور به صورت تراز نصب نشده باشد، در فرایند گردش آب اختلال به وجود آمده و فشار آب افزایش پیدا می‌کند و این مسئله باعث می‌شود که آب در جهت‌های مختلف هدایت شده و با شیرها و مفاصل لوله کشی برخورد کند که باعث تولید سر و صدا خواهد شد. در چنین شرایطی ضربه‌های مکرر از رادیاتور شنیده می‌شود. برای رفع آن باید دستگاه را به صورت کامل و دقیق تراز کرد.

تعمیر رادیاتور شوفاژ

۲_خراب بودن شیر تخلیه هوای رادیاتور: یکی دیگر از مسائلی که ممکن است منجر به صدا دادن انواع رادیاتورها گردد، خرابی شیر تخلیه آن است که صدایی شبیه سوت زدن را ایجاد می‌کند. در واقع شیر تخلیه هوا در قسمت پایین رادیاتور جهت از بین بردن هوای اضافی داخل سیستم و بهبود وضعیت جریان آب طراحی شده است که اگر این قطعه وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، داخل سیستم فشار غیر عادی ایجاد شده و همین فشار منجر به تولید صدا می‌گردد؛ لذا برای برطرف کردن این مشکل باید شیر تخلیه هوا تعویض گردد.

۳_وجود هوا داخل رادیاتور: این موضوع نیز جزو مشکلات شایع در رادیاتورها بوده که صدای ناخوشایندی مانند تق تق را تولید می‌کند. در واقع زمانی که هوا به داخل شبکه لوله کشی رادیاتور نفوذ کند، صدای تق تق به گوش می‌رسد. این هوای اضافی باعث ایجاد اختلال در جریان آب و کم شدن کارایی گرمایش خواهد شد. توجه داشته باشید که وجود هوا رادیاتور می‌تواند مشکلاتی از جمله ترکیدگی و نشتی لوله‌ها را به دنبال داشته باشد، پس در صورت مواجهه با این مشکل آن را جدی گرفته و اقدامات لازم را جهت برطرف کردن مسئله انجام دهید.

۴_تاب برداشتن لوله‌های رادیاتور: از دلایلی که با صدای رادیاتور مرتبط است پدیده انبساط طولی و عرضی است که ممکن است در لوله‌های متصل به رادیاتور به وجود آید. در واقع طبق قوانین علم فیزیک زمانی که لوله‌ها در مجاورت گرم قرار می‌گیرند، تمایل به افزایش و انبساط در جهت طولی و گاهاً عرضی دارند. اگر جنس این لوله‌ها مرغوب نباشد، در اثر انبساط ضمن تغییر شکل، تولید سر و صدا نیز خواهند کرد. جهت رفع صدای ناشی از انبساط لوله‌های انواع رادیاتورها در مرحله اول ضمن استفاده از مواد با کیفیت کمک عایق‌های صوتی یا لایه‌های کاهش دهنده صدا این مشکل را برطرف نمایید.

۵_وجود رسوب داخل پکیج: تشکیل رسوب در اجزای سیستم گرمایشی مانند رادیاتور عملکرد کلی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ خصوصاً در مناطقی که سختی آب بالا است، ایجاد رسوب منجر به تولید صدای تق تق داخل دستگاه می‌شود. هنگامی که داخل لوله‌ها رسوباتی که ناشی از مواد معدنی هستند تجمع پیدا می‌کنند، جریان آب را محدود کرده و کارایی سیستم را کاهش می‌دهند. از طرفی مصرف انرژی را بالا برده و ممکن است به مرور زمان باعث صدمه زدن به سایر اجزای سیستم گرمایشی گردند. در جهت پیشگیری از بروز این مشکل به صورت دوره‌ای دستگاه خود را سرویس کنید.

برای سرویس کردن دستگاه خود و همچنین تعمیر رادیاتور خود، شرکت پویا پکیج با سال ها تجربه در حوزه تعمیر انواع پکیج و  رادیاتور از جمله تعمیرات رادیاتور شوفاژ، در خدمت شماست.

علت‌های صدای پکیج

صدای پکیج نیز ممکن است به دلیل مشکلات فنی متعددی باشد. برخی از مهمترین آنها عبارت‌اند از:

۱_عملکرد نادرست شیر برقی

۲_وجود اشکال در شیر سه طرفه

۳_وجود هوا در سیستم گرمایشی

۴_خراب شدن پمپ سیرکولاتور

و…

معمولا تشخیص علت صدای پکیج باید توسط متخصصان حرفه‌ای انجام شود تا ضمن تشخیص صحیح و دقیق و برطرف کردن مشکل از خرابی‌ها و آسیب‌های بیشتر جلوگیری شود. پس اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، می‌توانید با کارشناسان شرکت پویا پکیج تماس گرفته تا در اسرع وقت در محل حاضر شده و مشکلات مربوط به پکیج و رادیاتور شما را برطرف نمایند.

علت صدای تق تق در پکیج چیست؟

اگرچه ایجاد این صدا ممکن است مربوط به هر کدام از اجزای تشکیل دهنده پکیج باشد؛ اما معمولاً تجربه مهم‌ترین عواملی که باعث ایجاد صدای تق تق در پکیج می‌شوند را کم بودن فشار آب ورودی و سرد بودن بیش از اندازه آب می‌داند.

برطرف کردن صدای پکیج و رادیاتور:

همانطور که می‌دانید رادیاتورها جزو دستگاه‌هایی بوده که بسیار ساکت و بی‌صدا هستند و معمولاً نحوه طراحی آنها به شکلی است که در فضای داخلی ترکیب شده و جلب توجه نمی‌کنند، اما این تجهیزات در هر اتاقی که مستقر شده باشند، با ایجاد صداهای ناخوشایند می‌توانند آزاردهنده باشند. البته این مسئله کاملاً طبیعی بوده و به دلایل مختلفی رخ می‌دهد، اما برطرف کردن سر و صدای رادیاتور و پکیج یک امر فوق العاده ضروری می‌باشد؛ چرا که این سر و صدا ممکن است ناشی از بروز مشکل جدی‌تری در دستگاه باشد که اگر آن را برطرف نکنید، صدمات بیشتری را به دستگاه می‌زند. از طرفی هیچکس دوست ندارد یک رادیاتور پر سر و صدا را داشته باشد، پس در صورت مواجهه با این مسئله به هیچ وجه آن را پشت گوش نیندازید و فوراً با پرسنل متخصص تماس گرفته و مشکل را برطرف سازید. این را بدانید که هزینه صرف شده برای تعمیر نسبت به آزار و اذیتی که از سر و صدای رادیاتور می‌شوید کمتر است.

تعمیر شوفاژ

کلام آخر

به طور کلی صدا دادن رادیاتور و پکیج ممکن است در اثر مشکلات فنی یا عدم تنظیم درست دستگاه باشد. پس جهت حفظ عملکرد بهینه دستگاه و کم کردن صداهای مزاحم سعی کنید رادیاتورها را به شکل دقیق ترازبندی کرده و از تجهیزات و مواد با کیفیت در سیستم لوله‌کشی آن استفاده کنید تا از بروز مشکلات مختلف در رادیاتور و پکیج پیشگیری نمایید. در این مقاله ما به بررسی علت‌های صدای رادیاتور و پکیج پرداختیم. امیدواریم توانسته باشیم با بیان این مطالب دانسته‌های شما را در این زمینه افزایش داده باشیم. در پایان از اینکه تا انتها در کنار ما بودید، از شما دوستان عزیز سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱_اصلی‌ترین دلیل صدا دادن رادیاتور چیست؟

معمولاً در رادیاتورها به دلیل گیر افتادن حباب‌های هوا در لوله‌ها صدای کلیک به وجود می‌آید که برای رفع این مشکل باید به صورت مرتب لوله‌های رادیاتور را هواگیری کنید.

۲_چرا رادیاتور ما صدای خش خش می‌دهد؟

این مشکل به دلیل هجوم آب بیش از اندازه به داخل رادیاتور است که تعادل آن را بر هم زده است.

۳_آیا صدای رادیاتور نمایانگر خراب شدن آن است؟

بیشتر مواقع بروز صدا از رادیاتور بیانگر ایجاد مشکلی است که می‌توان آن را برطرف کرد؛ اما در برخی از مواقع ممکن است بخش‌هایی مانند ترموستات دستگاه خراب شده باشد که نیاز به تعویض داشته باشد.

۴_آیا می‌توانم خودم رادیاتور و پکیج را درست کنم؟

باید بدانید که تعمیر رادیاتور و پکیج کاری فوق العاده حرفه‌ای است که اگر بر آن تسلط نداشته باشید، ممکن است خسارت‌های بیشتری را به دستگاه بزنید. پس توصیه ما این است که این کار را خودتان انجام ندهید و آن را به دست افراد متخصص بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *