مقالات آموزشی

دلایل نشت گاز کولر گازی + حل این مشکل

دلایل نشت گاز کولر گازی

کولر گازی که جزو وسایلی سرمایشی و گرمایشی پرطرفدار در جهان محسوب می‌شود و از آنجایی که قطعات حساس و گران قیمتی دارد؛ لازم است افراد نسبت به نحوه کارکرد این دستگاه دانش نسبی داشته باشند تا بتوانند علائم بروز مشکل را به خوبی تشخیص داده و برای رفع آنها اقدامات ضروری را انجام دهند تا از آسیب بیشتر به دستگاه پیشگیری نمایند. نشت گاز کولر گازی یکی از معضلاتی است که ممکن است در برخی شرایط برای کولر گازی پیش بیاید و ما می‌خواهیم در این مطلب به بررسی دلایل نشت گاز کولر گازی+ حل این مشکل بپردازیم و نکات خوبی را برای شما ذکر کنیم. پس اگر شما نیز از این وسیله استفاده می‌کنید و دوست دارید در این زمینه اطلاعات کاربردی را کسب کنید، لطفاً تا پایان مطلب ما را همراهی کنید.

بررسی دلایل نشت گاز کولر گازی و راهکارهای حل این مشکل

  • عدم نصب صحیح دستگاه: نصب اسپیلت کاری حساس و تخصصی بوده و باید توسط تعمیرکاران مربوطه انجام شود؛ در غیر این صورت می‌تواند منجر به نشت گاز کولر گازی شود.
  • عدم انجام سرویس‌های دوره‌ای: کولر گازی‌ها باید هر ۶ ماه یا سالی یک بار سرویس شوند تا ایرادات جزئی آنها رفع شود. در صورتی که این کار را پشت گوش بیندازید، ممکن است موجب نشت گاز در دستگاه شود. شما عزیزان میتوانید برای سرویس دوره ای کولرگازی خود و همچنین تعمیر انواع کولرگازی از جمله تعمیر کولرگازی سامسونگ خود، از خدمات شرکت پویا پکیج که دارای بیش از 15 سال سابقه در این حوزه است، استفاده کنید.

نشت آب کولرگازی

  • فرسودگی کولر گازی: هر دستگاهی عمر مفید خود را دارد و پس از گذشت زمان ممکن است مشکلات متعددی در آن به وجود بیاید. زمانی که کولر گازی فرسوده می‌شود، امکان آسیب دیدن و سوراخ شدن سیستم گازرسانی آن وجود دارد و همین اتفاق یکی از دلایل نشت گاز کولر گازی است. این مشکل اجتناب‌ناپذیر بوده و بهتر است با استفاده صحیح از دستگاه و حفظ کیفیت قطعات آن، تا حد امکان از بروز این مشکل جلوگیری کنید.
  • برفک زدن وسیله: برفک زدن کولر گازی بیشتر در حالت سرمایش و در قسمت‌های حساس مانند لوله‌های گذرنده از کویل‌های اواپراتور اتفاق می‌افتد. کولر گازی با منبسط کردن گاز مبرد در داخل سیم پیچ اواپراتور، باعث خنک شدن گاز فریون خواهد شد. پس هوای بیرون، خنک شده و هوای گرم جذب اواپراتور و خارج می‌شود. برفک زدن اجزای مختلف کولر گازی می‌تواند به دلایلی از جمله عدم شارژ به موقع، خرابی پره‌ها، ایراد در فن و نرفتن روی حالت اتوماتیک کمپرسور اتفاق می‌افتد. ضمناً وجود خوردگی و سوراخ روی لوله‌های گذرنده از کویل‌های اواپراتور موجب یخ زدگی و نشتی گاز کولر گازی می‌شود. توجه داشته باشید که هزینه تعمیر یا تعویض لوله‌های گذرنده تقریباً برابر است؛ بنابراین در صورتی که با پوسیدگی این لوله‌ها مواجه شدید، عوض کردن آنها مقرون به صرفه‌تر است.
  • ضربه دیدن بدنه: لوله‌های مسی موجود در کولر گازی وظیفه انتقال گاز را به عهده دارند و در صورتی که به بدنه دستگاه ضربه‌ای وارد شود، این لوله‌ها شکسته شده و یا جدا می‌شوند و همین اتفاق منجر به نشتی گاز کولر گازی خواهد شد.
  • وجود مشکل در اتصالات: گاز مبرد کولر گازی همواره در سیستم آن جریان دارد و از اتصالات و دریچه‌های متعددی عبور می‌کند. اگر در هر کدام از این اتصالات مشکلی به وجود بیاید، طبیعی است که گاز آن نشت پیدا می‌کند.

راهکارهای رفع نشتی گاز اسپیلت چه مواردی است؟

از آنجایی که نشتی گاز یکی از معضلات خطرناک به وجود آمده برای کولر گازی است و رفع و تعمیر آن کاری حساس است؛ پیشنهاد ما این است که در وهله اول کار را به دست تعمیرکاران ماهر بسپارید و وسایل مورد نیاز این کار را به صورت کامل تهیه کنید. ابزار ضروری این کار شامل کپسول گاز ازت، مانیفولد، رگولاتورهای مناسب، سیم جوش، لوله مسی، دستگاه جوش نقره یا برنج، پیچ گوشتی، انبردست و… می‌باشد. برای اینکه بتوانید نشتی گاز کولر گازی را رفع کنید، ابتدا باید عمل نشت یابی را به صورتی که می‌گوییم انجام دهید. ابتدا دو تکه لوله مسی را برش داده و به لوله ورودی اواپراتور و لوله خروجی جوش دهید و جهت انجام این کار از جوش نقره بهره بگیرید. بعد از آن با استفاده از مانیفولد و متصل کردن دو شلنگ آن به رگولاتور ازت و اواپراتور، محل نشتی را پیدا کنید. به این صورت که شیر خروجی رگولاتور را ببندید و شیر کپسول را بازنمایید. پس از آن شیرهای مانیفولد و رگولاتور را باز کرده تا گاز ازت وارد کندانسور شود. حالا با استفاده از ابر اسفنجی، تمام قسمت‌های کندانسور را به محلول غلیظ کف و صابون آغشته کنید. در صورت عدم مشاهده حباب، مشکل نشئت گرفته از کندانسور نیست؛ اما اگر حباب مشاهده کردید، آن قسمت را علامت گذاری نمایید. ضمناً توجه داشته باشید در صورتی که میزان سوراخ‌ها زیاد بود، بهتر است کندانسور تعویض شود.

نشت آب کولرگازی

نتیجه‌گیری

نشت گاز جزو یکی از خطرناک‌ترین مشکلاتی است که ممکن بوده برای کولر گازی‌ها اتفاق بیفتد و بهتر است سریعا در جهت رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید. نشت گاز از اسپیلت به دلایل گوناگونی رخ می‌دهد که ما در این مطلب به بررسی آنها پرداختیم. توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات پویا پکیج استفاده نمایید. شرکت ما آماده تعمیر هرگونه مشکل در قطعات کولرگازی شما از جمله تعمیر موتور کولرگازی است.

امیدواریم مطالب بیان شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در پایان از صبر و شکیبایی شما عزیزان کمال تشکر را داریم.

سوالات متداول

۱_از کجا بفهمیم کولر گازی نشتی گاز دارد؟

این اتفاق را می‌توانید با دیدن نشانه‌هایی مانند افزایش هزینه برق، افت عملکرد کولر گازی، تولید صدای گاز، استشمام بوی گاز، باد گرم کولر گازی و کاهش سرمای آن، خرابی کمپرسور، روشن نشدن کولر گازی، برفک زدن لوله‌ها یا پنل دستگاه، تغییر رنگ لوله‌ها و مشاهده گاز از طریق استفاده از مایع و یا عینک نشت‌یاب تشخیص دهید.

۲_نشت گاز از کولر گازی چه خطراتی را به دنبال دارد؟

بروز این اتفاق علاوه بر مشکلاتی که می‌تواند برای خود دستگاه به وجود بیاورد، برای افرادی که در ساختمان نیز رفت و آمد می‌کنند، مشکل ساز خواهد شد. توجه داشته باشید که گاز مبرد بدون بو و رنگ هستند و تشخیص فوری نشتی آنها کمی دشوار است؛ بنابراین اگر با نزدیک شدن به دستگاه احساس سرگیجه، تنگی نفس، ضعف و حالت تهوع داشتید؛ سریعاً سایرین را خبر کرده، محل را ترک کنید و از متخصصان مربوطه کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *