مقالات آموزشی

دلایل و راهکار کار نکردن فن کولر گازی

دلایل و راهکار کار نکردن فن کولر گازی

امروزه کولر گازی به یکی از وسایل پرکاربرد در منازل و سایر مکان‌ها تبدیل شده است و از آنجایی که جزو لوازم گران قیمت محسوب می‌شود، نگهداری اصولی از آن و توجه به عملکرد صحیح قطعات دستگاه، اهمیت ویژه‌ای دارد. اما این دستگاه نیز مانند سایر وسایل ممکن است دچار مشکلاتی شود. فن کولر گازی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اسپیلت بوده که در دو بخش کندانسور و هواساز تعبیه شده است و در صورت کار نکردن، باعث ایجاد مشکلاتی در کل دستگاه خواهد شد. اما بسیاری از افراد با علت‌های عدم کار کردن این قسمت آشنا نیستند؛ به همین دلیل ما می‌خواهیم در این مطلب در مورد دلایل و راهکار کار نکردن فن کولر گازی صحبت کرده و نکات خوبی را برایتان ذکر کنیم. پس اگر فن کولر گازی شما نیز کار نمی‌کند و علاقه دارید در این مورد اطلاعات مفیدی را کسب کنید، لطفاً تا پایان مطلب ما را همراهی بفرمایید.

اگر فن کولرگازی شما خراب شده است، شرکت پویا پکیج با بیش از 15 سال سابقه در حوزه تعمیر انواع کولرگازی از جمله تعمیر کولرگازی سامسونگ در خدمت شماست تا کولرگازیتان را به بهترین شکل ممکن تعمیر کند.

علل کار نکردن فن کولر گازی چیست؟

فن اسپیلت یکی از مهم‌ترین قطعات آن محسوب می‌شود که وجود ایراد در آن می‌تواند روی نحوه کارکرد کل کولر گازی اثر منفی بگذارد. زمانی که شما دستگاه را روشن کرده اما مشاهده می‌کنید که فن آن نمی‌چرخد و همینطور باد کولر گازی کیفیت لازم را ندارد، خواهید دانست که مشکل در فن آن است. فن کولر گازی در دو قسمت بیرونی و داخلی وجود دارد که کار نکردن هر کدام از این قسمت‌ها به دلایل مختلفی است و ما در ادامه می‌خواهیم به بررسی آنها بپردازیم.

تعمیر فن کولر گازی

دلیل کار نکردن فن بیرونی کولر گازی

° سوختگی فن اسپیلت: فن بیرونی کولر گازی یکی از بخش‌های اصلی در ساختار این وسیله به شمار می‌رود و یکی از علل کار نکردن فن کولر گازی، بروز سوختگی در آن است. سوختگی فن می‌تواند به دلیل خرابی بلبرینگ‌های تعبیه شده در ساختار آن باشد که سبب جلوگیری از چرخیدن آزادانه تیغه‌ها می‌شود و در نهایت منجر به ایجاد مشکل در موتور فن می‌شود. برای عیب یابی و رفع این مشکل ابتدا تیغه‌ها را به صورت دستی بچرخانید و توجه داشته باشید که این کار را توسط یک وسیله بلند مانند چوب انجام دهید. اگر مشاهده کردید که چرخش تیغه‌ها به خوبی انجام نمی‌شود، یعنی خرابی از سوی بلبرینگ‌هاست و در این حالت باید موتور فن را تعویض کنید. اما اگر تیغه‌ها برای چرخش خود مشکلی نداشتند، باید جریان ورودی را چک کنید. اگر برق به موتور فن می‌رسد، اما هنوز با کار نکردن فن بیرونی مواجه هستید، چاره‌ای جز تعویض قطعه وجود ندارد. توجه داشته باشید برای عوض کردن تمامی قطعات کولر گازی از متخصصان زبده پویا پکیج کمک بگیرید تا به سایر قسمت‌های کولر گازی آسیبی وارد نشود.

° بروز ایراد در خازن کولر گازی: یکی دیگر از علل کار نکردن فن بیرونی کولر گازی، خرابی خازن آن است. اگر این قطعه دچار مشکل شود؛ بر اثر فشار زیاد و یا اتصالات جریان برق، عبور جریان در دستگاه قطع می‌شود و دیگر اسپیلت قادر به طی کردن روند طبیعی خود نیست. از آنجایی که خازن کولر گازی به کمپرسور وصل است و اگر دچار سوختگی شود، باعث کار نکردن فن بیرونی اسپیلت می‌شود؛ به همین دلیل در صورتی که با عدم کار کردن فن بیرونی مواجه شده‌اید، ابتدا خازن را بررسی کنید تا متوجه شوید علل کار نکردن فن کولر گازی از این قسمت است یا خیر. جهت عیب یابی خازن به وسیله یک چوب بلند پره‌های فن را بچرخانید. اگر فن شروع به کار کرد، نشان دهنده این است که قطعه خازن سوخته است. همچنین شما می‌توانید برای تست ایراد داشتن خازن از یک مولتی متر کمک بگیرید. اگر جریان وجود نداشت، به این معنی است که خازن سوخته است و باید تعویض شود. همچنین در هنگام انجام این تست نکات احتیاطی و امنیتی را رعایت کنید تا دچار خطرات برق گرفتگی نشوید.

علت کار نکردن فن داخلی کولر گازی

یکی دیگر از فن‌های اسپیلت درون یونیت داخلی قرار داده شده است که وظیفه کشیدن هوای گرم به درون کولر و دمیدن هوای خنک به داخل محیط را بر عهده دارد. این کار سبب می‌شود تا کویل‌های اواپراتور خنک شوند و هوای سرد جریان داشته باشد. برخی از مواقع پیش می‌آید که این فن کار نمی‌کند؛ عامل مهمی که باعث روشن نشدن آن می‌شود, مربوط به بروز اشکال در برد کنترل اصلی است. برد به عنوان قطعه‌ای در ساختار کولر گازی وجود دارد که مدیریت جریان رسانی را به تمام بخش‌های دستگاه به عهده می‌گیرد. اگر این قطعه دچار مشکل شود، از رسیدن برق به فن جلوگیری می‌کند و مانع از کارکرد درست آن می‌شود؛ بنابراین اگر مشاهده کردید که فن داخلی از کار افتاده است، برد کنترل اصلی را چک کنید.

فن کولر گازی

سخن آخر

عملکرد کولر گازی بدون وجود فن معنایی ندارد و کار نکردن این قسمت به علل مختلفی بستگی دارد. به شما توصیه می‌کنیم اگر با عدم کار کردن فن داخلی یا فن بیرونی مواجه شدید و خودتان جهت تشخیص و عیب یابی دانشی نداشتید، از تکنسین‌های مجرب تعمیر کولر گازی کمک بگیرید تا منجر به ایجاد خسارات بیشتر به دستگاه خود نشوید. ضمنا شما می‌توانید از خدمات پویا پکیج در این زمینه کمک بگیرید. امیدواریم مطالب بیان شده برای شما کاربردی بوده باشد. در پایان از صبر و توجه شما عزیزان بسیار سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱_فن کولر گازی چیست و چه کاربردی دارد؟

فن اسپیلت از بخش‌های مختلفی نظیر پروانه، موتور و… تشکیل شده است و دو بخش مجزا داشته که در قسمت بیرونی و داخلی کولر گازی قرار داده شده است. فن کولر گازی هوای گرم محیط را به داخل دستگاه می‌کشاند و هوای خنک تولیدی را به محیط پس می‌دهد. انجام این پروسه به سالم بودن فن بستگی دارد و به دلیل اینکه ایراد این وسیله عملیات خنک کنندگی هوا را با مشکل مواجه می‌کند، باید ظرف مدت کوتاهی عیب یابی و رفع خرابی این قطعه انجام شود.

۲_ هزینه تعمیر فن کولر گازی چقدر است؟

این مسئله بستگی به میزان خرابی دستگاه و همینطور نرخ تعمیرکار مورد نظر دارد. اما اگر این وسیله احتیاج به تعویض قطعه نداشته باشد، هزینه زیادی را برای شما در بر نخواهد داشت. برای اطلاع از هزینه دقیق تعمیر فن دستگاه خود با تکنسین های شرکت پویا پکیج در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *