مقالات آموزشی

علت کاهش سرمای کولر گازی چیست؟

علت کاهش سرمای کولر گازی چیست؟

در فصول گرم سال یکی از دستگاه‌های پرکاربرد برای خنک کردن منازل و سایر مکان‌ها کولر گازی است که به دلیل اینکه می‌تواند به صورت یک دست محیط را خنک کند و قدرت بالایی نیز دارد، مورد استقبال افراد زیادی واقع شده است. اما گاهی پیش می‌آید که باد کولر گازی به علت وجود نقص در دستگاه و یا عوامل دیگر، سرمای کافی را ندارد و افراد متوجه کاهش خنکی دستگاه می‌شوند و دوست دارند زودتر علت آن را پیدا کنند؛ به همین دلیل ما می‌خواهیم در این مطلب در مورد علت کاهش سرمای کولر گازی صحبت کردیم و نکات خوبی را برایتان ذکر کنیم. اگر شما نیز با این مشکل مواجه هستید و دوست دارید در این مورد اطلاعات بیشتری را کسب کنید، لطفاً تا پایان مطلب ما را همراهی کنید.

علت کاهش سرمای کولر گازی

اگر پس از روشن کردن دستگاه متوجه شدید که کولر باد گرمی را می‌دهد؛ ابتدا درجه سرمای کولر گازی را بررسی کنید و از اینکه روی درجه مناسبی قرار گرفته است، اطمینان کسب کنید. اگر پس از انجام این کار متوجه شده‌اید که کولر گازی هنوز باد گرم می‌دهد، سریعاً دستگاه را خاموش کنید. ممکن است این اتفاق به دلایل زیر اتفاق افتاده باشد که بهتر است تک تک آنها را چک کنید:

  • تناسب نداشتن ظرفیت اسپیلت با محیط: ممکن است برخی از افراد پس از خرید کولر گازی تصور کنند که دستگاه به خوبی کار نمی‌کند؛ در صورتی که فقط مشکل عدم تناسب ظرفیت کویردازی با محیط پیش آمده است و با اینکه دستگاه به درستی کار می‌کند، نمی‌تواند کل فضا را به درستی گرم نماید. بنابراین هنگام خرید سعی کنید به فضا، توان کولر گازی و میزان گرمای محیط دقت زیادی داشته باشید و متناسب با جایی که می‌خواهید در آن اسپیلت را قرار دهید، دستگاه را نصب کنید. در این صورت فضا به خوبی خنک می‌شود.

سرمای کولر گازی

  • سوختگی فن: یکی دیگر از دلایل کاهش سرمای کولر گازی، از کار افتادن و یا سوختن فن دستگاه است. فن با چرخاندن پره‌های خود باعث سرمای باد تولیدی شده و اگر این پره‌ها حرکت نکنند، سبب می‌شود باد گرم تولید شود. اگر فن دستگاه شما از بیرون قابل مشاهده است، حرکت آن را بررسی کنید و اگر در داخل دستگاه قرار دارد، بدنه بیرونی کولر باید باز شود تا معلوم شود که این قسمت کار می‌کند یا خیر. برای انجام این کار می‌توانید به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.
  • کم بودن گاز کولر گازی: یکی از رایج‌ترین دلایل کاهش سرمای کولر گازی، کم بودن گاز دستگاه است. بدون وجود این گاز عمل تبرید به درستی صورت نمی‌گیرد و به کمپرسور فشار وارد می‌شود و به دلیل اینکه سرمایش به درستی انجام نمی‌شود، باد خروجی از دستگاه گرم است؛ بنابراین بهترین کار این است که گاز کولر را شارژ کنید.
  • خرابی ترموستات: قطعه ترموستات وظیفه تنظیم دمای دلخواه را در کولر گازی به عهده دارد و اگر عملکرد این قطعه دچار مشکل شودژ می‌تواند یکی از علت‌های کاهش سرمای کولر گازی باشد. البته این امکان هم وجود دارد که اتصالات مربوط به ترموستات دچار مشکل شده باشد و تشخیص آن، کاری تخصصی است و در حیطه کاری تعمیرکاران قرار دارد.
  • وجود ایراد در برد: برد کنترل کننده فرایندهای کولر گازی است و وجود نقص در آن سبب می‌شود که کولر نتواند باد سرد از خود ساطع کند و یا حتی منجر به عدم خروج باد شود. معمولا به دلیل اینکه وجود اشکال در برد مربوط به اشتباهات کارخانه‌های تولیدی است؛ پس از مدت کوتاهی که از نصب می‌گذرد، خرابی برد مشخص می‌شود و باید تعمیر و یا تعویض آن را به عهده تعمیرکاران بگذارید. اما اگر مدت زیادی از نصب و خنک کردن کولر گازی شما می‌گذرد و یک دفعه دچار کاهش سرما شده است، احتمالاً مشکل از برد دستگاه نیست.
  • گرم شدن کمپرسور: در برخی از مدل‌های کولر گازی که کمپرسور در بخش خارجی دستگاه نصب می‌شود، اگر کمپرسور در معرض نور خورشید قرار بگیرد، داغ شدن آن باعث می‌شود که باد خروجی کولر گازی گرم باشد. همچنین توجه داشته باشید که علاوه بر گرمای خورشید هر عاملی که باعث گرم شدن محیط باشد، روی کمپرسور اثر گذاشته و موجب کاهش سرمای کولر گازی می‌شود.
  • مسدود شدن سوراخ‌های فیلتر پنل داخلی: زمانی که گرد و خاک به سوراخ‌های فیلتر پنل راه پیدا می‌کند، یکی از دلایل کاهش سرمای کولر گازی محسوب می‌شود؛ زیرا زمانی که مسیر باد خروجی مسدود می‌شود و هوا با سرعت کمتری در داخل کولر جابجا می‌شود، سبب شده که کویل‌ها برفک زده و جریان هوا مسدود شود و سرمای باد خروجی کاهش پیدا کند. بنابراین بهترین کار این است که به صورت دوره‌ای فیلترهای پنل داخلی را تمیز کنید.

برای تعمیر انواع کولرگازی خود از جمله تعمیر کولرگازی سامسونگ و همچنین تعمیر هرگونه مشکل از جمله تعمیر موتور کولرگازی، شرکت پویا پکیج با سال ها تجربه در این حوزه، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

کاهش سرمای کولر گازی

کلام پایانی

کولر گازی‌ها تجهیزاتی هستند که نسبت به سایر وسایل بیشترین میزان سرمایش را ایجاد می‌کنند و بهترین گزینه برای خنک کردن فضا در فصل تابستان هستند. اما در صورتی که مشاهده کردید اسپیلت شما به جای پراکنش سرما، باد گرمی به بیرون پخش می‌کند؛ باید به خوبی آن را بررسی کرده و علت را پیدا کنید و در صدد رفع آن برآید. در صورتی که خودتان با قطعات کولر گازی آشنایی ندارید، می‌توانید از خدمات پویا پکیج استفاده نمایید. ما در این مقاله به بررسی علت کاهش سرمای کولر گازی پرداختیم. در پایان از شکیبایی شما عزیزان سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱_آیا گرفتگی در کویل کندانسور می‌تواند منجر به کاهش سرمای کولر گازی شود؟

بله، کثیف شدن و وجود آلودگی در کویل کندانسور باعث می‌شود که تبادل حرارتی در این قسمت به خوبی انجام نشود و میزان سرمایش دستگاه کاهش پیدا کند. اگر این آلودگی‌ها تمیز نشوند، حتی می‌تواند منجر به سوختن کمپرسور شود. لازم است کندانسور را بیرون آورده و با استفاده از آب آن را به خوبی تمیز کنید.

۲_اگر کاهش سرمای کولر گازی به دلیل سوختن قطعات بود باید چیکار کنیم؟

در این صورت بهتر است برای تعویض و یا تعمیر قسمت‌های مختلف کولر گازی از یک تکنیسین مجرب کمک بگیرید و خودتان اقدام به انجام این کار نکنید تا منجر به آسیب‌های بیشتر به دستگاه نشود. در ضمن شما می‌توانید برای تعمیر انواع کولرگازی خود از خدمات پویا پکیج استفاده کرده و از کارشناسان مجرب آنها کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *