مقالات آموزشی

نحوه تمیز کردن فیلتر کولر گازی

نحوه تمیز کردن فیلتر کولر گازی

کولر گازی یا اسپیلت جزو پیشرفته‌ترین وسایل سرمایشی و گرمایشی در جهان به شمار می‌رود که در منازل، ادارات، مدارس و ساختمان‌های مختلف مورد استفاده واقع می‌شود. شرکت‌های تولید کننده این گونه محصولات نیز سعی می‌کنند روز به روز آنها را با استفاده از قطعات با کیفیت‌تر تولید کرده تا علاوه بر اینکه طول عمر این دستگاه‌ها را بالا ببرند، بتوانند همواره رضایت مشتریانشان را به خود جلب نمایند. از طرفی باید بدانید که هر دستگاهی طول عمر مشخصی دارد و ممکن است پس از مدتی دچار اشکالاتی در بخش‌های مختلف خود شده و شما می‌توانید با نگهداری اصولی و انجام سرویس‌های دوره‌ای، بروز این گونه اتفاقات را هرچه بیشتر به تاخیر بیندازید. فیلترهای کولر گازی یکی از قسمت‌های این وسیله بوده که ممکن است توسط آلودگی‌ها و کثیفی‌های مختلف دچار گرفتگی شود و روی عملکرد دستگاه اثر منفی بگذارد. به همین دلیل ما می‌خواهیم در این مطلب در مورد نحوه تمیز کردن فیلتر کولر گازی برای شما صحبت کرده و نکات خوبی را در اختیارتان قرار دهیم. پس اگر شما نیز با این مشکل مواجه شده‌اید و دوست دارید جهت تمیز کردن فیلترهای اسپیلت اطلاعات بیشتری را کسب کنید، لطفاً تا پایان مطلب ما را همراهی کنید.

نحوه تمیز کردن فیلتر کولر گازی چگونه است؟

ما در این قسمت قصد داریم مراحل تمیز کردن فیلتر کولر گازی را برای شما ذکر کنیم:

  • دستگاه را در حالت Dray یا خشک قرار دهید. اگر قبل از زمانی که می‌خواهید فیلترها را بشویید، در حال استفاده از دستگاه بودید؛ بدانید که در داخل سیستم رطوبت وجود دارد و باید اجازه دهید ابتدا این رطوبت خشک شود. برای این کار دستگاه را روی حالت فن قرار داده و حدود ۴۰ دقیقه صبر کنید تا رطوبت کاملاً تبخیر شود.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

  • پس از آن باید کولر گازی را خاموش کنید. به همین دلیل توصیه می‌شود که روزی را برای شستشوی فیلتر کولر گازی انتخاب کنید که خاموش کردن دستگاه برای مدت کوتاهی آسایش شما را به هم نریزد.
  • پوشش یونیت داخلی را باز کنید. برای انجام این کار لبه داخلی درب یونیت را به آرامی بلند کرده و اگر قفل دارد، آن را بازنمایید. داخل آن دو فیلتر هوای پلاستیکی وجود دارد که بالای کویل‌های اواپراتور قرار گرفته‌اند. در این قسمت شما می‌توانید میزان آلودگی‌ها و گرد و غبار را به خوبی ببینید و تشخیص دهید که آیا فیلترها به شستشو نیاز دارند یا خیر. در صورتی که از دفترچه راهنمای دستگاه نیز کمک بگیرید، کار شما آسان‌تر خواهد بود.
  • فیلترها را به آرامی بیرون بیاورید. دو طرف فیلترهای دستگاه شیارهایی وجود دارد که با فشار دادن آنها از پایین به بالا و خارج، فیلترها آزاد می‌شود. توجه داشته باشید که با تکان دادن فیلترها، گرد و غبار را پخش نکنید. ضمناً به دلیل اینکه دستگاه خاموش است، می‌توانید پوشش یونیت را باز بگذارید.
  • حالا فیلترها را تمیز کنید. انجام این کار ساده است به این صورت که تمام گوشه و کنار آنها را زیر شیر آب گرفته یا توسط اسپری تمام گرد و غبارها، آلودگی‌ها و رسوبات آن را از بین ببرید. اگر کثیفی‌ها سرسخت بودند، می‌توانید به کمک اسفنج یا با دست به طوری که به فیلترها آسیبی وارد نشود، آنها را پاک کنید. پس از آن فیلترها را روی آبچکان قرار داده تا در دمای طبیعی اتاق خشک شوند. توجه داشته باشید که به هیچ وجه آنها را زیر نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. اگر از جاروبرقی برای پاک کردن گرد و غبار جمع شده روی فیلتر استفاده می‌کنید، مراقب باشید که مکش زیاد وسیله به قسمت‌های مختلف فیلتر صدمه وارد نکند.
  • در مرحله آخر نیز فیلترها را نصب کرده و کولر را روشن نمایید. پس از اینکه فیلترها خشک شد، می‌توانید آنها را سر جای خود قرار دهید. بعد از آنکه اینکه مطمئن شدید که آنها در جای مناسبی قرار گرفتند، درب یونیت داخلی را ببندید و دستگاه را دوباره روشن نمایید تا ببینید آیا به صورت صحیح کار می‌کند یا خیر.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

سخن آخر

فیلترهای کولر گازی جزو قطعات مهم آن محسوب می‌شوند؛ زیرا جریان هوای خنک و گرم را از دستگاه عبور می‌دهند و در صورتی که به دلیل وجود رسوبات دچار گرفتگی شوند، نمی‌تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهند. بنابراین در صورتی که متوجه وجود کثیفی در فیلتر اسپیلت شدید، لازم است که به سرعت آنها را تمیز کرده و به حالت اول برگردانید تا آلودگی‌های موجود در آن، باعث آسیب رساندن به سایر قسمت‌های کولر گازی نشود. همچنین شما برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید از خدمات پویا پکیج استفاده کنید. ما در این مطلب به بررسی نحوه تمیز کردن فیلتر کولر گازی پرداختیم. امیدواریم مطالب بیان شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در پایان از اینکه با صبر و شکیبایی ما را همراهی کردید، کمال تشکر را داریم.

همچنین اگر کولرگازی شما نیاز به تعمیر داشت، برای تعمیر انواع کولرگازی در تهران، میتوانید از خدمات مجموعه پویا پکیج استفاده کنید.

سوالات متداول

۱_در صورت عدم تمیز کردن فیلترهای کولر گازی چه اتفاقی می‌افتد؟

زمانی که این فیلترها مسدود باشند، باعث می‌شود باد خروجی قدرت کافی را نداشته باشد و بوی آن نیز نامطبوع است. در این شرایط با اینکه کاربر درجه کولر گازی را پایین می‌آورد و دستگاه سخت‌تر کار می‌کند، باز هم نتیجه مطلوب کسب نخواهد شد و سبب افزایش مصرف برق نیز خواهد شد.

۲_فیلترهای کولر گازی را هر چند وقت یکبار باید تمیز کرد؟

در حالت ایده‌آل توصیه می‌شود که فیلترهای سیستم تهویه منزل را هر ماه یا دو ماه یک بار تعویض کنید. اگر کولر در محل عمومی نصب شده باشد، توصیه می‌شود که تمیز کردن فیلترها را هر هفته انجام دهید. از طرفی اگر از کولر گازی دائماً و روزانه بیش از ۸ ساعت استفاده می‌کنید، گرد و غبار محیط زیاد است و یا حیوان خانگی خزدار در منزل دارید، باید به تمیزی فیلترهای کولر گازی بیشتر توجه کنید.

۳_هنگام تمیز کردن فیلتر کولر گازی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

از ماسک استفاده کنید؛ زیرا استنشاق گرد و غبار برای شما مضر است. هنگام انجام تمیزکاری کف یا هر چیزی را که زیر یونیت داخلی قرار می‌گیرد، بپوشانید. اگر پس از تمیز کردن فیلترها مشکل همچنان ادامه داشت، ممکن است ایراد از پنل خارجی باشد و برای تشخیص آن از یک تعمیرکار خبره کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *