تعمیرات

تعمیرات کمپرسور کولر گازی در تهران + آموزش

کمپرسور یا موتور کولر گازی جزو یکی از مهم‌ترین قطعات دستگاه بوده که در صورت خراب شدن باید فوراً نسبت به تعمیر آن اقدامات لازم انجام شود. در برخی از مواقع ممکن است به دلیل عدم تولید هوای خنک یا تولید سر و صدا شما متوجه خرابی کمپرسور شوید. در مقاله امروز ما می‌خواهیم راجع به تعمیرات کمپرسور کولر گازی صحبت کنیم. پس لطفاً ما را تا پایان همراهی بفرمایید.

تعمیر کمپرسور کولر گازی

در بیشتر مواقع هنگام معیوب شدن این قطعه تعمیر آن امکان‌پذیر نمی‌باشد و معمولاً باید آن را تعویض نمایید. اما در برخی از مواقع نیز ممکن است قطعات داخلی کمپرسور دچار مشکل شده باشند و شما به کمک یک تعمیرکار ماهر بتوانید کمپرسور را تعمیر نمایید. این قلعه شامل اجزای زیادی است که با قرار گرفتن در کنار یکدیگر وظیفه اصلی خود را انجام می‌دهند. در شهر تهران تعمیرکاران متخصص و زبده‌ای برای انجام این کار وجود دارند که هنگام تعمیر کمپرسور تک تک این قطعات را بررسی کرده تا ایراد دستگاه را یافته و آن را برطرف نمایند. پس از تعمیر کمپرسور موتور قدرت بالایی پیدا کرده و تا مدت طولانی می‌تواند به خوبی کار کند.

آموزش تعمیر کمپرسور کولر گازی

پیش از هر چیز باید بدانید که کمپرسور کولر گازی از اجزایی مانند رولر، یاتاقان اصلی، ون، سیلندر، یاتاقان پایینی، جمع کننده، بدنه، لوله مکنده، سرپوش پایینی، سرپوش بالا، ترمینال لوله تخلیه، شافت، کورنک، صفحه میانی، مافر، صفحه سه پایه و… تشکیل شده است. برای تعمیرات کمپرسور کولر گازی در مرحله اول با احتیاط کامل بدون اینکه دستتان مستقیما با کمپرسور در تماس باشد، دریچه کندانسور کولر گازی را باز کنید و دمای کمپرسور را به طور کامل چک کنید. اگر متوجه داغ بودن بدنه کمپرسور شدید، نتیجه می‌گیریم که اورلود علت اصلی باد داغ است. در چنین شرایطی ابتدا با کمک جریان آب کمپرسور را خنک کرده و سپس مشکل را برطرف کنید. البته ایجاد مشکل در کمپرسور می‌تواند به دلیل نشتی یا مسدود بودن لوله یا کمبود گاز مبرد نیز باشد که باید اقدامات لازم جهت برطرف کردن آنها انجام شود.

تعمیر کولر گازی

علائمی که نشان می‌دهد کمپرسور احتیاج به تعمیر دارد:

۱_هنگامی که فن بیرونی دستگاه روشن شود، اما کمپرسور روشن نباشد.

۲_هنگامی که کولر گازی سرمای کافی را برای خنک کردن محیط با توجه به توان و قدرت خود ندارد.

۳_زمانی که در حین روشن کردن کولر گازی ضمن عمل کردن فن داخلی به محض وارد شدن کمپرسور به مدار فیوز دستگاه می‌پرد.

۴_هنگامی که سرسیلندر کمپرسور بیش از اندازه گرم شود.

۵_وقتی که روغن در شیشه نمایش از علائم نشت گاز دچار کمبود شده باشد.

۶_زمانی که قدرت وکیوم کردن خط مکش از بین برود یا در قسمت دهش فشار کافی وجود نداشته باشد.

۷_در صورت سر و صدا یا لرزش بیش از اندازه کمپرسور.

مشکلات رایج کمپرسور کولر گازی

در این قطعه ممکن است مشکلات مختلفی ایجاد شود که باعث عدم کارکرد صحیح آن گردد. برخی از رایج‌ترین مشکلات کمپرسور کولر گازی عبارت‌اند از:

۱_مشکل اورلود :‌ گرم بودن باد کولر گازی نشانه اورلود کردن آن است. در چنین شرایطی باید فوراً دستگاه را خاموش کرده و با تعمیرکاران متخصص تماس بگیرید.

۲_کثیف شدن قطعات: وجود گرد و غبار و برفک گرفتن کویل‌های اپراتور نیز باعث روشن و خاموش شدن کمپرسور در فواصل زمانی کوتاه می‌شوند تا کمپرسور زیادی بدون خاموش شدن کار کند و اصطلاحا یکسره شود.

۳_سر و صدای کمپرسور: ضعیف بودن فوندانسیون کمپرسور و شل شدن پیچ‌های آن منجر به ایجاد سر صدا می‌شود که جهت برطرف کردن آن باید پیچ‌ها را محکم کنید.

روش‌های تست کمپرسور کولر گازی

در رابطه با تعمیر کمپرسور کولر گازی به چهار روش زیر می‌توانید تست کمپرسور را انجام دهید:

_روش اول: تست سیم پیچی کولرگازی : در این روش قبل از هر اقدامی باید فیوز اصلی را قطع کرده و درپوش ترمینال را بردارید. سپس سوکت‌های کمپرسور را چک کرده و دقت کنید که نباید مقدار زیادی روغن به سوکت‌ها آغشته شده باشد؛ زیرا منجر به قطع جریان می‌شود. پس از آن با استفاده از یک اهم متر کانکتورهای RC و S را چک کرده و از وصل بودن آنها به یکدیگر اطمینان لازم را کنید. باید کانکتور ها را دو به دو با یکدیگر بررسی نمایید. در صورت قطع بودن کانکتورها باید قطعه اورلود را چک نمایید؛ زیرا اگر این قطعه خراب باشد، جریان برق بین کانکتورها نیز قطع خواهد شد. اما اگر دیدید قطعه اورلود به درستی کار کرد، احتمالاً سیم پیچ دچار مشکل شده است که باید آن را عوض کنید.

_روش دوم : تست صدای کمپرسور: در صورتی که صدای زیادی از کمپرسور به گوش شما برسد، به این معناست که باید مورد بررسی قرار گیرد. در چنین شرایطی در مرحله اول کابل استارت و ترمینال را قطع کرده و کمپرسور کولر گازی را با برق مستقیم یا غیر مستقیم تست نمایید. در صورتی که کمپرسور شروع به کار کرد و سپس از کار کردن متوقف شد، احتمالاً قطعه روتور دچار مشکل شده است که باید تست روش سوم را شروع کنید. اما اگر کمپرسور اصلاً کار نکرد، باید نسبت به تعویض این قطعه اقدامات لازم را به عمل آورید.

_روش سوم : تست فشار گاز کمپرسور: در این روش ابتدا باید گیج مانوفیلد یا گیج اندازه‌گیری فشار را چک کرده و گاز درون کمپرسور را تخلیه کنید. پس از آن لوله‌های ورودی و خروجی را جداسازی کرده و پنل خارجی را باز نمایید. سپس به کمک روش‌های اول و دوم ضمن اطمینان از سلامت قطعات کمپرسور، تست کنید که لوله‌های خروجی به گیج وصل شده باشند و بعد از آن دستگاه رو تا ۱۰ ثانیه روشن کنید. سپس با گیج اندازه‌گیری فشار، فشار داخل کمپرسور را بررسی کنید.

_روش چهارم :تست کمپرسور به روش دستی: در این روش باید کولر گازی را در کمترین حالت دما قرار داده و آن را روشن کنید و سپس به کمک انگشت خود مسیر لوله خروجی را مسدود نمایید. پس از گذشت چند ثانیه اگر فشار کمپرسور را روی انگشتان خود احساس کردید، معنایش این است که کمپرسور هیچ مشکلی ندارد. اما اگر این فشار را احساس نکردید، یعنی کمپرسور دچار مشکل شده است و باید آن را تعویض کنید. لازم به ذکر است که تمامی این تست‌ها باید توسط تعمیرکاران مجرب و حرفه‌ای انجام شود.

تعمیر کولر گازی

دلایل آسیب دیدن کمپرسور کولر گازی

این قطعه به دلایل مختلفی دچار مشکل خواهد شد و احتیاج به تعمیر دارد. چندی از مهم‌ترین دلایلی که باعث آسیب دیدن کمپرسور کولر گازی می‌شود، عبارت‌اند از:

۱_شارژ بیش از اندازه گاز توسط اپراتور که به سرسیلندر و قسمت‌های مکانیکی مانند شاتون و پیستون صدمه می‌زند.

۲_نوسانات ولتاژ برق و دو فاز شدن برق منجر به سوختن سیم پیچ کمپرسور خواهد شد.

۳_کمبود روغن و یا نشت آن و فرار روغن به همراه گاز ضمن قفل شدن قطعات مکانیکی در اکثر موارد منجر به سوختن سیم پیچ و ایجاد مشکل در کمپرسور خواهد شد.

۴_کثیف شدن فیلتر روغن یا فیلتر مدار و ایجاد هرگونه گرفتگی در مدار باعث صدمه زدن به کمپرسور خواهد شد.

۵_برخورد کردن روغن آلوده به ذرات فلزی باعث سوختن سیم پیچ و در نهایت آسیب دیدن کمپرسور می‌گردد.

و…

کلام آخر

کمپرسور را اصطلاحا قلب کولر گازی می‌دانند؛ به همین دلیل اگر این قطعه دچار مشکلی شود، حتماً دستگاه را به طور کامل تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین توصیه می‌کنیم در صورت بروز کوچک‌ترین مشکلی در این قطعه، آن را عیب یابی نموده و تعمیر کنید. با توجه به اینکه در شهرهای بزرگ مانند تهران هنگام خراب شدن وسایل منزل حمل و نقل آنها جهت تعمیر به مراکز تخصصی کار سخت و زمانبری است، پیشنهاد می‌کنیم حتماً برای تعمیرات کمپرسور کولر گازی با شرکت‌هایی تماس بگیرید که کار تعمیر را در محل برایتان انجام دهند. پویا پکیج با ارائه خدمات مختلف در زمینه تعمیرات کولر گازی از جمله تعمیر کولرگازی سامسونگ، آماده خدمت رسانی به شما همشهریان گرامی خواهد بود. پس در صورت بروز چنین مشکلاتی می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس گرفته و ظرف کوتاه‌ترین زمان ممکن کار تعمیر و برطرف کردن مشکلات کولر گازی شما انجام شود. در این مقاله ما راجع به تعمیرات کمپرسور کولر گازی در تهران به اضافه آموزش صحبت کردیم. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم. در پایان از اینکه تا انتها همراه ما بودید، از شما عزیزان سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱_چرا کمپرسور کولر گازی زیاد آمپر می‌کشد؟

خرابی موتور، کثیفی کندانسور و گرفتگی لوله‌ها از جمله مواردی هستند که باعث ایجاد این مشکل خواهند شد.

۲_هزینه تعمیر کمپرسور کولر گازی چقدر است؟

هزینه برطرف کردن این مشکل بستگی به این دارد که کمپرسور را تعویض کنید یا تعمیر. در صورت تعویض کمپرسور هزینه بیشتری باید پرداخت شود، اما برای تعمیر آن هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد. البته شرکت‌های مختلف با توجه به تعرفه‌های خود هزینه تعمیرات را از شما دریافت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *